Sveriges största nolla!
 
  Logga in
 
SJ Sporthall 1963 -2016 
Tvenne rundslingor 
GMJS stod nu med en "färdig" utställningsanläggning men hur skulle fortsättningen se ut. Den första åtgärden var naturligtvis att åter bygga upp verkstad, bibliotek och pentry som hade rivits före utställningen för att ge plats åt åskådargradängerna. Virket från gradängerna samt material, masonit m.m. från övriga utställningen fick vi använda utan ersättning. Själva modelljärnvägen hade anpassats för visning till allmänheten, med två rundslingor, en för "ångdrivna" tåg och en för el, vilket tillät maximalt antal tåg att passera inför åskådarna. Vi skulle nu försöka anpassa den befintliga anläggningen så att den blev mera "modellrallarvänlig", dvs tillåta en vettig trafik. Tyvärr hade vi inte kraft kvar att helt riva och bygga om, utan vi fick försöka med smärre justeringar.
 
 
End-to-End är modellen! 
Vi kom fram till att om körkontrolltornet flyttades till väggen bakom publiken så kunde stationen Nys öfre (nuvarande Rustanfors) flyttas in mot anläggningens bakre vägg. Några linjespår drogs om så att de båda slingorna från utställningen i stället blev till en "end-to-end" bana, från Benktåkra över Annorlunda, Rustanfors, Skenköping till Ålderstigen.
På detta sätt kunde vi förverkliga de ursprungliga planerna från 1945, trägen vinner! Detta arbete tog ett par tre år och man kom i den vevan på att spåret från Ålderstigen kunde förlängas in under anläggningen och komma fram på framkanten till en ny station, Helgeberga. Nu hade anläggningen fått sin slutliga (Ha!) spårdragning. Det flyttade körtornet fick plats högt uppe på väggen mot vårt bibliotek med bra utsikt och kontrollmöjligheter. 
 
Kraven ökar 
Spårändringarna krävde nytt landskap, ett arbete som fortlöpande pågått tills idag då ny teknik och nya material avlöst varandra. Smärre spårjusteringar har förekommit, Skenköping rätades upp mot väggen och fick ytterligare ett förbigångsspår samt på senare år en lokstation, linjen mellan Annorlunda och Rustanfors ändrades på slutet på 80-talet helt och blev till dubbelspår. Från Rustanfors leddes sedan ett bispår till en helt ny station, Alfsjö, som får representera en liten hamn. För ett par år sedan kom vi fram till att Benktåkra station borde få en riktig lokstation, vändskiva hade vi redan för att vända ångloken och gamla synder gjorde att arbetet (som vanligt!) blev mera omfattande än beräknat. Vi håller också på att gå över hela anläggningen och byta ut vår "grönska" som har varit färgad sågspån enligt 50- och 60-talens teknik, och som under åren starkt blekts, mot mera moderna material. Vi har också under årens lopp bytt ut en stor del av vår gamla mässingsräls mot oxideringsvänligare nysilver. 
 
Allt i viljen göra.. 
Lok- och vagnbygge pågår hela tiden och sedan TÅG62 har det tillkommet ett tiotal lok och ett 80-tal vagnar. Västra änden av anläggningen omdanades och tillsammans med en spårvagnslinje i stationsgatan samt en modell av Olskrokens stationshus utgör detta ett trevligt blickfång. Och så skall vi inte glömma klubbens projekt att få fram ett X2000 tåg, på god väg att fullbordas när detta skrivs. Andra större projekt som pågår är färdigställande av ett tågmagasin under anläggningen med plats för 6 tåg, ett fungerande signalsystem håller på att tas fram, vagnsbelysning och tusen och en andra detaljer, stora som små, vilket håller vårt tågintresse vid liv, decennium efter decennium. 
 
 
TÅG 62 

 
 
   
Användare

Lösenord