Sveriges största nolla!
 
  Logga in
 
Säröbanetiden 1953 - 1955 
Ärtor och fläsk 
Ur järnvägsromantisk synpunkt kunde man knappast ha önskat sig ett bättre läge för en modelljärnvägslokal med utsikt över en liten bangård tillhörande en privatbana, som till på köpet fortfarande hade reguljär passagerartrafik med ånglok! Lokalen var ljus och hade ett primitivt men fullt användbart kök. Genom att servera ärtor och fläsk och någon enstaka gång varm punsch från kl 17.30 på torsdagar (våra arbetskvällar), kunde man försöka locka medlemmarna att komma direkt från sina ordinarie arbeten. Arbetet med modelljärnvägen kom snabbt igång och gav genast synbart resultat då vi ju hade åtskilliga meter färdigt spår till hands. 
 
"Hur fan mäter du?" 
För att kunna hålla kontroll på stigningarna hade vi förfärdigat ett jättelikt flexibelt "vattenpass" bestående av en lång trädgårdsslang med ett decimeter långt glasrör i vardera änden. Slangen fylldes med vatten och genom att hålla glasrören vertikalt intill två olika punkter var som helst på banan kunde vi direkt mäta dessas höjdläge i förhållande till horisontalplanet.
Av naturliga skäl var glasrören korkade och snart genljöd lokalerna av ropen "Kork ur" och "Kork i". Jon Fast jobbade ett tag med banans underlag. Vår ordförande Rustan Lange kontrollerade hans förehavanden och konstaterade snabbt med "vattenpasset" att han hade slarvat med nivåerna och grälade därför på honom. Han lovade göra om arbetet men vid nästa kontroll kvarstod felet.
- Skulle inte du rätta till den felaktiga nivån? frågade Rustan. - Det har jag gjort! blev svaret. Rustan och Jon gjorde kontrollen tillsammans och Jon kunde inte begripa vad som skett.
Denna episod upprepades igen och bägge var ganska irriterade ända tills Jon gjorde en mätning just som ett av Säröbanans ånglok körde in på stationen. Han konstaterade att hela huset därvid bokstavligen satte sig. 
 
GMJS i vardande 
Vi ville av flera skäl få igång trafiken på den nya anläggningen så fort som möjligt. För det första var ju detta målet för allt modelljärnvägsbyggande och för det andra var vår ekonomi usel och vår enda möjlighet att få ett ordentligt tillskott till kassan var att visa en fungerande anläggning för allmänheten. Men eftersom en fullt utbyggd anläggning skulle ta flera år i anspråk byggde vi upp en delvis provisorisk bana. Denna bestod av vår gamla huvudbangård som förlängts och fått flera nya spår och som installerades permanent. Den anslutande linjen var i mesta möjliga utsträckning också permanent installerad, men förbands med en temporär anslutning, som möjliggjorde rundkörning. Vi hade ju fortfarande på den tiden inte mer än tre lok, littera Mg, D och Öa, och det gällde att dessa rullade desto mer för att inte publiken på våra kommande visningar skulle bli besvikna. Den provisoriska anläggningen kunde visas nästan exakt ett år efter inflyttningen under mottot "GMJS i vardande". Den var menad som en lektion i modelljärnvägsbyggande där vi öppet redovisade våra bordskonstruktioner och vårt ledningsdragande etc. Landskapsmodellering i olika stadier visade vi också och i några glasmontrar hade diverse firmor fått ställa ut sitt modellbyggarmaterial. 
 
 
 
Torggatan  TÅG 62 

 
 
   
Användare

Lösenord