 |
 |
| Den nya anläggningen är byggd som en stor rundbana som i dubbelspår går 4 varv runt lokalen, och med en enkelspårsslinga som utgör ett eget extra varv. Det går att köra 4 och ett halvt varv innan man kommer tillbaka till utgångspunkten. |
 |
| Lokalen där banan är byggd är drygt 15m bred och 10m djup. Själva anläggningen blir ca 15 x 7 m då vi skall ha plats för läktare och publik också. För publiken har vi uppfört fasta läktare som rymmer ett 50-tal besökare. |
 |
|
 |
| Körsträckan runt anläggningen är ungefär 170m. Om man räknar in dubbelspår och alla sidospår på stationerna kommer man upp till ungefär 450m farbart spår. |
| 60% av spåren kommer att vara synliga för publiken och 40% ligger dolda under landskapet samt den lilla bit av slingan som passerar genom kontorsdelen av vår lokal. |
 |
De stora stationerna består till stor del av bitar av den gamla anläggningen som sågats ur, transporterats och infogats i den nya. Utöver detta har det tillkommit ett tågmagasin med 6 långa spår under bordet, samt två helt nya stationer som är tänkta att avbilda en helt modern miljö, dels från den nya banan Göteborg-Trollhättan och dels från Västlänken. Den senare av dessa har arbetsnamnet Korshaga och kommer att få inredningsdetaljer från det pågående bygget av den verkliga Västlänken. Stationen kommer att kunna ses genom en glasskiva i anläggningens framkant. |
| Det skiljer omkring 50cm i höjd mellan anläggningens lägsta punkt som utgörs av tågmagasinet längs bakre väggen (syns ej i skissen ovan) och Annorlunda station, som är högsta punkten. |
 |
|
 |
 |
| Mått och steg |
Modellanläggningen, som nu har styckas upp, utnyttjade hela lokalens längd som var lite drygt 20 meter. Bredden varierade något mellan 4 och 6 meter.
Landskap och spår har byggts ovanpå ett ramverk som bärs upp av ett hundratal ben som är justerbara i höjdled.
Bordskonstruktionen har i princip varit oförändrad sedan den monterades i mitten av 1950-talet. I bilden nedan visas spårplanen. Den övre halvan visar det tågmagasin som är dolt under anläggningen längst in mot den bakre väggen. |
 |
|
 |
Anläggningens totala spårlängd var ungefär 330 m, men då ingår inte tågmagasinet.
Då det går ungefär 70 slipers på varje meter betyder detta att spåret var spikat i ungefär 30.000 slipers med över 120.000 rälsspik.
Spåren i tågmagasinet utgör ytterligare 30 m men de var till största delen byggda med färdiga rälslängder. |
 |
|
Det fanns sammanlagt 70 handbyggda växlar på bangårdarna, 60 av dessa var elektriskt manövrerbara, dels från den station de fanns på och dels från manövertornet.
De övriga tio växlarna, som alla var samlade på station Ålderstigen, lades om för hand med ett linställverk utformat som en skalamodell i ungefär 1:10.
Ungefär 130 m av spåret kunde trafikeras av ellok. Elloken fick sin ström från den skalenliga kontaktledningen.
Trådens är 0,5 mm och bärlinan 0,35 mm.
På bangårdarna är tråden upphängd i skalenligt byggda kontaktledningsbryggor som vardera består av hundratals, huvudsakligen i mässing, specialtillverkade detaljer.
|
 |
På vår tidigare anläggning hade vi en liten smalspårsbana från hamnen vid Helgeberga upp till Ålderstigens station och sågverk. I vår nya layout gick det inte att få in motsvarande bana utan vi har valt att visa vårt smalspår separat uppe på vårt entresolplan samt med en ytterst liten del vid hamnen och hamnmagasinet. Banan på entresolplanet är byggd på ett antal moduler och där ingår vissa delar från vår tidigare anläggning. Spårvidden är 13.3 mm och det motsvarar en liten tvåfotabana d.v.s. 600 mm. |
 |
|
| Lokstallet kommer från vår gamla anläggning. Kolgård och vattentagning är nybyggda. |
 |
|
| Den fina bron fanns på det gamla smalspåret. Resten är nybyggt. |
 |
|
| I väntan på tåget. |
 |
|
Ett tågset från Jönköping-Gripenbergsbanan. Loket är 6:an byggt av Lasse Bernström. Vagnarna är ets-satser byggda av Hans Johansson. Den lilla stationsbyggnaden är en modell av Varps hållplats. Originalet är flyttat och kan nu beskådas i Munkedal. |
| |
| |
|