Sveriges största nolla!
 
  Logga in
 
 
 
Nu är vi i stan, på väg genom växlarna ser vi spårvägens yttersta utpost, vändslingan. Landshövdingehusen står sida vid sida. Tåget bromsar in på spår 2. Här är det uppehåll en stund. Vi väntar på möteståg från Rustanfors som är något sent.
Vi passar på att gå in i stationsbyggnaden. Det är en ståtlig historia i gult och vitt. Förebilden stod på sin tid vid Olskroken i Göteborg. Den revs 1928 och ersattes av en annan för den myckna trafiken mer ändamålsenlig byggnad.
 
Vi passerar genom vänthallen, på Järnvägsgatan passerar en spårvagn litt M5 framför landshövdingahusens parrad. På tidsresan har vi hunnit fram till 20-talet, som skall ha varit glatt. Men det är ju blandat nu som då, idyll och misär, hästfordon och bilar, gammalt och nytt. Så här i backspegeln vet vi att detta var en brytningstid, den nya tekniken börjar på alvar märkas i vardagen även för vanligt folk. Elektrisk belysning, rinnande vatten innomhus, avlopp.
Är det samma sak nu, när vi når världens alla hörn via Youtube och Google.
Vår fundering bryts av ett utdraget tyfonljud på avstånd, tåg kommer! Det är möteståget vi väntat. Bäst skynda tillbaka genom vänthallen för att inte missa det egna. Ute på plattformen vid spår 1 får vi vänta, tåget är på väg in, det är teakklädda boggivagnar från HNJ med DEWA-vagn längst fram, dieseln mullrar och osar. Privatbanetåget skall vidare mot Ålderstigen och småningom Helgeberga men inväntar först bytande på spår 1. Vårt eget tåg på spår 2. På Skenköping är övergången placerad lite dumt mitt på stationen, vi får gå runt. Det är dags att kliva ombord igen. 
Vi får avgångssignal och det stora kompoundloket sträcker ut alla koppel i tåget, med ett lätt ryck ger vagnarna efter och börjar rulla ut från stationen. På Skenköping börjar den elektrifierade delen av banan men vi fortsätter efter ånga. På vägen mot Rustanfors passeras en rejäl stigning, om hösten får flera tåg problem med halkan här, särskilt det lilla Cc loket från 1890 som egentligen är underdimensionerat att dra dom boogievagnar som började byggas under denna tid.
Väl över krönet får man stå ordentligt på bromsen för att säkert klara infarten på Rustanfors. 
 
 
Ett bachi tillhåll  Cement och rostfritt 

 
 
   
Användare

Lösenord